søndag den 2. april 2017

Så'der visum! (og en guide til hvordan man får et)

Når man er vant til, at ens rødbedefarvede EU-pas giver en adgang til det meste, synes jeg i hvert fald selv, at det er lidt eksotisk at skulle søge visum for at komme ind i et andet land. Heldigvis viste det sig, at der ingen krumspring kræves for at få et visum til Rusland.


Jeg er altid selv blevet helt udmattet ved tanken om at søge visum, da det, sidste gang jeg søgte, strakte sig over flere måneder og kostede en stor sjat penge, sved og tårer. Dengang handlede det sjovt nok ikke om mig der skulle til Østeuropa, men en veninde jeg hjalp med at få et turistvisum til Danmark.

I modsætning til at komme ind her i landet, er der ingen ben i at få et visum til Rusland. Det er billigere, nemmere og kan i princippet gøres fra den ene dag til den anden.

Hvordan får man det så?
Den nemmeste og hurtigste måde at få et visum er helt klart at få et rejseselskab til at stå for kommunikationen mellem København og Moskva. Jeg kan varmt anbefale Alt rejser (altrejser.dk) som jeg har benyttet mig af. De er en flok russere der har arrangeret rejser siden 1977, og jeg har ikke fået andet end god og professionel service fra dem, selvom de lyder ret trætte over telefonen.

Rejseselskabet vil guide dig helt igennem hvad der skal gøres, men du skal være forberedt på, at der er fem dokumenter du skal have styr på, før at du kan få dit visum:

Huskeliste til visum
1.     Gyldigt pas
Og husk at passet skal være gyldigt 6 måneder efter hjemrejsen
2.     Rejseforsikring
Man skal have en form for rejseforsikring. Den skal helst være på engelsk og der skal stå, at den er gyldig i Rusland/hele verden/udvidet Europa og der skal stå, hvornår den er gyldig. Ud over dette, skal den selvfølgelig indeholde navn og policenummer.
Hvis du allerede er dækket af en forsikring, kan du bare ringe til dem og bede om at få dokumentation tilsendt, ellers kan en sådan forsikring ofte købes gennem dit rejseselskab.
3.     Invitationsbrev
Hvis du har venner i Rusland kan du få dem til at udfylde nogle offentlige papirer, der siger god for dig, og at du er i deres varetægt. Hvis man ikke har venner i Rusland (eller ikke vil filtre dem ind i den proces) kan man betale et rejseselskab til at gøre dette. Jeg betalte 495 kroner for min invitation.
4.     Gyldigt pasfoto
Jeg tog mit pasfoto i en automat på Vanløse-station for 100 kroner, hvis man er lidt forfængelig kan man betale en ekstra halvtredser og gå til en fotobutik. Det er dog vigtigt, at billedet ikke er mere end 6 måneder gammelt.
5.     Selve visumansøgningen
Man skal udfylde en visumansøgning på dette link https://visa.kdmid.ru/PetitionChoice.aspx. Du vil få dette link af dit rejseselskab samt en guide til hvad du skal skrive i den. HUSK at gemme det nummer du får når du begynder din ansøgning, da du ellers ikke har adgang til din ansøgning, hvis du går væk fra den.

Når man har sine dokumenter og har sendt sine ting videre til rejseselskabet, skal man ind på det russiske visumcenter og afgive et fingeraftryk, hvorefter man dernæst kan hente sit pas på sit rejsecenter.

Hvad koster det så?
For en ekspeditionstid på 10 dage, servicegebyret og en invitation endte jeg med at skulle af med 1450 DKK. Hvis man har mulighed for at skaffe sin egen invitation og visum uden om et rejseselskab, skulle det i princippet være muligt at komme ned på 675 kroner, men det kræver selvfølgelig også en del mere arbejde fra egen side.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar