Velkommen til bloggen! (Og lidt baggrundsinfo)
Привет! Mit navn er Marius, jeg er 20 år gammel og holder af
musik, politik, film, mad og på det seneste ikke mindst RUSLAND, hvilket der
vil komme en masse om i denne blog. Fra den 13. april til den 10. maj vil jeg
nemlig rejse igennem Rusland fra øst til vest via den transsibiriske jernbane og
(forhåbentlig) lære en masse om dette massive land og møde en masse spændende
mennesker.
Med denne blog vil jeg gøre mit bedste for at skabe et andet
billede af Rusland end det, vi normalt er vant til, nemlig mit eget indtryk.
Jeg vil nemlig gerne opfordre folk til at forholde sig kritisk
til det billede, som vi i dagligdagen får serveret af vores omverden, kort
sagt: At vi prøver at lade være med at skue hunden på hårene og tage et
spadestik dybere. Optimalt håber jeg, at jeg kan inspirere folk til at tage ud
i verden for at få deres fordomme udfordret – men mere om den slags senere.
Går man op i film, indbefatter den russiske
filmproduktion ingen mindre end Sergej Eisenstein, der bl.a. med klassikeren Panserkrydseren Potemkin introducerede
montageteknikken, som mange måske kan huske fra mediefagstimerne ;) Også Nikita
Mikhalkov bør nævnes bl.a. for hans udlægning af den store udrensning under
Stalins terrorregimente med filmen Brændt
af Solen, som
virkelig er en af de film, der har ramt mig mest.
Panserkrydseren Potemkin (1925) Brændt af Solen (1994) |
Inden for litteraturens verden findes giganter som
romantikeren Aleksandr Pusjkin og realisten Fjodor Dostojevskij og hans
psykologisk-filosofiske værker såsom Forbrydelse
og straf, Brødrene Karamazov og Idioten.
Lige nu er jeg selv i gang med Forbrydelse
og straf og kan ind til videre varmt anbefale den, selvom jeg må indrømme
at det er meget filosoferende og tungt.
Inden for billedkunsten er Rusland kendt for sin gamle
tradition for ikonmaleri, men har i særdeleshed også sat sit præg på verdensscenen
i form af kunstnere som Marc Chagall, pioneren for den abstrakte kunst Vasilij
Kandinsky og pioneren for kubismen Kazimir Malevitj, der bl.a. er kendt for sin
Sort kvadrat (1915), som ofte er
blevet påberåbt som malerkunstens ’point zero’.
Højkultur til side har Rusland også et yderst undervurderet
køkken som indeholder klassikkere så som rødbedesuppen borsjtj, de små tykke
pandekager, der hedder blini og de dumplingagtige pelmeni, som alle kan nydes
med stor fornøjelse til et glas iskoldt vodka. Jeg er født privilegeret med en mor
som selv har en forkærlighed for dette køkken, hvilket er grunden til at jeg
kender det. Dette betyder muligvis også, at jeg løbende kan smide nogle
opskrifter op her.
I And The Village (1911) Komposition VII (1913) Sort Kvadrat (1915) |
Borsjtj (борщ) Blini (блини) Pelmeni (пельмени) |
Selv hvis det ikke var for alle disse ting, skulle sceneriet
i sig selv være et stop værd. Ud fra hvad jeg kan læse mig til, har Rusland
vældigt at byde på, da landskabet er så omskifteligt henover de 17 millioner kvadratkilometer
landet strækker sig over. Jeg glæder mig selv gevaldigt til at se Bajkalsøen,
der skulle være verdens dybeste og Asiens største ferskvandssø.
Ligeledes gælder det arkitekturen, for selvom man kan sige
mange onde ting om tsar-regimet, så producerede det altså nogle smukke
bygningsværker. For et par år tilbage var jeg i Sankt Petersborg for at besøge
en veninde fra AFS, hvor jeg ved samme lejlighed fik mulighed for at se
Vinterpaladset, hvilket jeg bestemt kan anbefale, selv om det selvfølgelig er
ret turistet.
Altajbjergene Bajkalsøen Vasili-kirken Vinterpaladset |
Selvom jeg her sidder og lovpriser Rusland, mener jeg ikke,
at alting er lutter guld og grønne skove, for jeg kan sagtens forstå hvor al
Ruslandsskepsissen kommer fra. Det russiske system er yderst problematisk, og
ting som menneskerettighedskrænkelserne i hhv. Tjetjenien og Aleppo, homoloven
og annekteringen af Krimhalvøen er blot et håndpluk af de overskrifter, vi
forbinder med den russiske stat.
I denne blog har jeg dog valgt at fokusere på folket frem
for staten. Jeg mener ikke, at manden på gaden i Rusland skal dømmes efter vores billede af Putin og stilles
til ansvar for Kremls beslutninger, hvilket jeg mener er en farlig tendens. Vibeke
Sperling udtrykker det glimrende i sin bog Russernes
drømme (2015):
Vesten må finde en måde at samarbejde med og påvirke Rusland i stedet for at isolere det. Men det kræver inddragelse af den russiske befolkning og initiativer til at gennembryde den Kreml-styrede uvirkelige tv-virkelighed, der er levet den kraft, som binder nationen sammen i Ruslands særlige postmoderne autoritære system.
At nå russerne bag om dette system er vejen frem. Det kræver opgør med tendensen til at anklage russerne kollektivt. Den tendens så vi imod de unge sangere Anastasija og Marija, der repræsenterede Rusland ved Eurovision-finalen i København i maj 2014. De blev mødt med buh’en og piften fra publikum, som de var personlugt ansvarlige for besættelsen af Krim. Men sangdysten viste et ganske andet russisk ansigt end det antivestlige Kremls. Ruslands magtelite så den østrigske drag queen Conchita Wursts sejr som bevis for Vestens moralske forfald, mens russiske tv-seere var begejstrede for den skæggede østriger, som de gav en tredjeplads. På et efterfølgende russisk tv talkshow spurgte en deltager: ,,Hvorfor skal vi altid lede efter nogen at hade?” Samme spørgsmål kan stilles i Vesten om udtryk for russofobi som under Eurovisionen.
Jeg er interesseret i manden
på gaden, som der står over togvognen øverst på siden. Jeg er ikke Ruslandsekspert
og har ingen forudsætninger for eller hensigter om at danne et mere komplet
eller sandere billede Rusland end det, som vi får serveret i medierne til
daglig. Jeg ønsker bare at lære russerne bedre at kende, så jeg har et grundlag
for at skabe mit eget billede, og det er det billede, som jeg over det næste
stykke tid, vil forsøge at videreformidle til dig kære læser.
Jeg glæder mig allerede til at læse mere! Hav en vidunderlig rejse og pas godt på dig selv. Knus og kram Olivia
SvarSletHvor er du sød, mange tak!
Slet