søndag den 16. april 2017

Vladivostok dag 3: Afrejse og saltede bregner

Så kom dagen hvor jeg skulle sige farvel til Tania og Roman og hoppe på den 3.500 km lange togrejse til mit næste stop: Ulan-Ude.

Yoghurt-agurker og tang med blæksprutte
Jeg startede dagen med at spise et morgenmåltid med Tania, der i denne omgang bestod af frisk agurk i soyayogurt, hvilket viste sig at give bedre mening, end jeg selv umiddelbart havde forestillet mig. Derefter tog jeg med Roman ud for at købe ind, da jeg selv manglede rationer til min togrejse, der kommer til at strække sig over godt tre dage. Det viste sig, at det at pakke til den transsibiriske jernbane, minder meget om at pakke til Roskilde. Her i Rusland kan man dog få sjovere ting på dåse, og de Koreanske nudler er væsentlig billigere, da importen af dem svarer til et stop til Puttgarten. 

Roman, som selv er en ret erfaren camper, gav mig en række anbefalinger til rejsen, og udpegede nogle lokale specialiteter, jeg kunne tage med på toget. I Vladivostok er man tilsyneladende lidt anarkistisk i deres marinerede grøntsag, da deres speciale ligger sig i bl.a saltede bregner, tang m. blæksprutte og marinerede hvidløgsskud. 


Farvel til familien
Efter vi havde fået noget frokost sammen, begyndte det at blive tid til, at vi skulle skilles. Tania og Roman skulle selv ud i byen til en fødselsdag hos deres venner, så de kørte mig til hen til et busstop mod Hovedbanegården, hvor vi tog afsked og de gav mig et brød og en pakke grøn te med på rejsen. 

Jeg har svært ved at beskrive, hvor stor respekt jeg har for Tania og Romans verdenssyn, i form af deres tilgang til alle de rejsende fra hele verden, der kommer og bor hos dem. Jeg synes, at det er fantastisk, at de rummer den rummelighed og det overskud, det kræver, at åbne sit hjem op på denne måde for helt fremmede mennesker fra fremmede lande. 

Da vi fik sagt farvel til hinanden, tog jeg bussen til Vladivostok hovedbanegård, hvor mit tog mod Ulan-Ude stod klar. Så med rygsækken fuld af kopnudler og saltede bregner, skulle en ny del af rejsen til at begynde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar