mandag den 22. maj 2017

Sankt Petersborg: Hipstere, byen, banja og nationbuilding



Af de indtryk jeg har fået på min rejse gennem Rusland, kan de mest overvældende koges ned til tre, nemlig venlighed, gæstfrihed og hjælpsomhed, hvilke vil også være tre nøgleord, når jeg nu skal til at beskrive min oplevelse af mit sidste stop på turen: Sankt Petersborg.

Nye venner
Dmitrij havde fulgt med mig på toget, da han selv ville bruge et par dage i byen, med nogle af sine gamle venner. Netop som jeg havde taget afsked med min tidligere vært og nuværende ven på stationen, blev jeg modtaget af Natasha, der med sin enorme gæstfrihed havde ladet mig bo hos hende og hendes venner over den næste uges tid.

Natasha er programmør i hvad må beskrives som fisketanks-branchen og arbejder i øjeblikket på hvad der ligner afkommet af en trekant mellem et akvarium, en game boy og en krogmaskine. Hun bor i øjeblikket i et lille kollektiv bestående af en flok umådelig venlige hipstere af forskellig kreativ grad, hvilket fik det til at give mere mening, at Natasha havde bedt mig om at medbringe kenyanske kaffebønner ristet af det danske Coffee Collective.

Jamie og Natasha der spiller The Magnetic Fields 

Natasha og hendes venner inddrog mig dog meget hurtigt i fælleskabet. Allerede den første aften var jeg inviteret til fødselsdag med slænget og inden længe havde vi været igennem Sankt Petersborgs bedste craft beer barer, kaffesteder, hemmelige restauranter og loppemarkeder. En ting, der åbenbart karakteriserer Sankt Petersborg, er sjove hybrider. Blandt de mest alternative nåede vi at drikke kaffe på en kaffebar, der også fungerer som frisør, og vi nåede at se mine roomies Jamie og Camilla spille et DJ sæt på en bar, der også fungerer som møntvaskeri.

Gamle venner
En af aftenerne fik jeg lov til at se Dmitrij igen, da han var så sød at invitere mig med ud med sine venner på en lille Jazz klub for at se Чижик Джаз Квартет, der er en marimba-centreret jazzgruppe, der laver jazzarrangementer over klassiske kompositioner, hvilket fungerede overraskende godt. Aftenen blev heller ikke dårligere, af det forfriskende valg i Frankrig undervejs.


Ligeledes fik jeg endelig lov til at bruge nogle dage sammen med min gamle veninde Sofia, som jeg lærte at kende da vi begge boede i Chile nogle år tilbage. Sofia bor for tiden i Sankt Petersborg hvor hun læser arkitektur, og er ved at dø over de stramme fredningsregler i byen, der gør, at alt skal være nyklassicistisk.   

Sofia foran Vinterpaladset der er ved at blive dekoreret til sejrsdagen
Sofia fik vist mig en rigtig stor bid af Sankt Petersborg og var en rigtig god guide under fejringen den 9. Maj (hvilket jeg vil komme ind på senere) og en rigtig god tolk på vores lidt uplanlagte tour-de-politistation (hvilket jeg også vil komme ind på senere. En af de rigtig fine ting, Sofia fik vist mig, var dog Sankt Petersborgs miniaturemuseum. Museet har lavet en miniversion af hele Rusland med udvalgte bygninger og steder, der repræsenterer de forskellige regioner, hvilket var enormt sjovt at se som en afslutning på min rejse, da jeg nu efterhånden kan genkende en del af stederne.


 

Flere nye venner og en vild banjatur
På en af vores ture i byen, introducerede Jamie mig for sin danske veninde Katrine, der i forbindelse med sin uddannelse i østeuropastudier bor i Petersborg. Sammen med sin roomie Christian har hun formet en lille enklave af nordiske studerende, der var så søde at invitere mig på banjatur den 8. maj, hvilket jeg glad takkede ja til, da jeg desværre ikke havde haft muligheden for at gå i banja forinden.

Godt bevæbnet med snacks, vodka og guldkarameller indtog vi i den lille danske delegation den langt større end forventede banja. Ud over selve saunaen og et rum med koldvandskar, bestod banjaen af flere større fælleslokaler med bar, dansegulv og bordtennis. Tankerne blev hurtigt ledt hen på, at stedet muligvis havde andre potentialer, da stedet vi lejede på timebais også var komplet med to soveværelser.


Ikke desto mindre havde vi en skøn aften, der først sluttede langt henne på natten efter vi havde været rundt forskellige andre steder i byen. Det føltes lidt som fuld oplevelse at jeg også fik banja-oplevelsen med. Det blev dog også en fuld oplevelse i en mere direkte forstand, så jeg desværre endte med at miste både sokker og pas i processen, hvilket skulle vise sig ikke at være super praktisk 34 timer inden jeg skulle af sted og dagen før landet i praksis lukker ned – men en god aften var det.

Den 9. Maj, nationalisme og årets bedste ven

Efter forgæves at vende tilbage til banjaen dagen derpå, måtte jeg trods en gennemgående gennemsøgning med en utroligt sød og hjælpsom opsynsdame, erkende, at mit pas var gone for good. Til min store redning var Sofia, som fortjener al den tak hun kan få, så fantastisk at bruge hele dagen på at gå med mig fra politistation til politistation gennem hele bureaukratiet og hjælpe mig med at skaffe alle de nødvendige papirer, så jeg dagen efter kunne få lavet et midlertidigt pas på ambassaden.

Selvom vi brugte en del tid hos politiet, fik vi heldigvis set det meste af sejrsdagen sammen, hvilket var noget af en oplevelse.

Som jeg tidligere har skrevet om, er der blevet varmet op til sejrsdagen i alle de byer jeg har besøgt på min rejse igennem Rusland. Overalt har der været storeforberedelser til militærparaderne samt bannere til ære for diverse krigshelte og flag med den sort/orangestribede Sankt Georg orden, der i denne forbindelse er til ære for alle de russere der deltog i Anden Verdenskrig. Mange vil også kunne genkende denne sløjfe på de pro-russiske oprørere på Ukraine, da den i allerhøjeste grad næsten mere end noget andet, er begyndt at fungere som et nationalt symbol.

Med de lidt tykke briller på, må man konstatere, at sejren i Anden Verdenskrig fra en nation building-synsvinkel er et helt centralt element i den russiske identitet. Da Rusland var så enormt hårdt ramt af krigen, betyder det, at næsten alle på en eller anden måde har et personligt forhold til krigen. Sofia fortalte mig, at næsten alle har veteranbedsteforældre og eller familiemedlemmer/venner, der på hver sin måde er blevet berørt af krigen. Dette giver sig også til udtryk blandt loppemarkederne og hos gadesælgerne, hvor man overalt kan købe diverse krigsting og sovjetmemorabilia.

Noget af zeitgeisten kan man fx se i popsange сом ”спасибо” (tak) af Diane D, der kom op til sejrsdagen i år. I det hele taget er det meget interesant at søge "клип 9 мая" på youtube, og se nogle af de videoer der kommer op.


Det er selvfølgelig langt fra alle der er helt med på ideen, hvilket man dog hurtigt kunne misledes til at tro ved første øjekast. De unge i mit kollektiv er bestemt ikke fans af fejringen, og kunne ikke drømme om at bære Sankt Georg ordenen, da de forbinder den med højreekstremisme.

Sejrsdagen blev indledt med en massiv parade af militærinventar bestående af alt fra ubåde og kampvogne, til transport- og bombefly i en kaliber der får debatten om indkøbet af de danske F35-fly til at virke som en bagatel. Dette blev efterfulgt af en præsentation af flere af de stadig levende veteraner, og de såkaldte ”krigens børn” hvilke er de børn, der voksede op under krigen. Disse blev alle modtaget med stor respekt og glæde af folkemængden der i fællesskab råbte paroler til ære for veteranerne, sejren og moderlandet. Efter disse var et massivt optog af russere (Бессмериный полк) med billeder af de venner og familiemedlemmer de mistede i krigen. Ud over alt dette var der mange musikindslag og taler. Den eksalterede stemning i folkemængden kunne let forvirre en til at krigen lige var vundet.

"Бессмериный полк" (Det udødelige regiment) på Nevskij Prospekt (jeg har hugget billedet, da mine egne ikke var lige så gode: https://youtu.be/CNBHTx2VjXY?t=1m56s)

Mit eget take fra siden
Seancen blev afsluttet med et stort fyrværkerishow over Nevskijfloden, hvilket blev mødt med store hurraråb fra det store kor af de glade fremmødte. Aldrig før har jeg oplevet en så stærk nationalfølelse, som den jeg oplevede den 9. maj i Sankt Petersborg, da det var som om, at hele byen smeltede sammen om ideen om den store sejr. Men det var en god aften, og jeg var rigtig glad for, at få lov til at bruge den sammen med Sofia.

På vej hjem fra showet
Hjem igen
Dagen efter fik jeg sagt farvel til mine værter, og kom hen på ambassaden, hvor jeg mødte Christian igen fra banjaturen. Superflink som han er, hjalp han og hans kollegaer mig med at få lavet et nyt pas, der trods nogle medlidende blikke fra kontrollørerne i lufthavnen fik mig gnidningsfrit tilbage til Kastrup. Efter nogle timers rejse blev jeg modtaget derhjemme af den udvidede familie og min søde kæreste, hvilket satte en dejlig krølle på en fantastisk rejse J

Jeg kommer med et sidste oplæg lidt mere samlende oplæg, men ellers vil jeg bare sige tak til jer der har læst med på bloggen! Det har været en god oplevelse både at formidle nogle af mine tanker undervejs, og det har været fedt at se, at mine venner og familie har læst med undervejs. Størst af alt er min tak dog selvfølgelig til alle dem der har haft mig boende og har brugt jeres tid sammen med mig. Det har for mig været en helt enestående oplevelse, og jeg er så glad for, at have lært dem alle at kende!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar