søndag den 7. maj 2017

Moskva: En vild by, et nyt venskab og lidt politik

Over den seneste uge har jeg ikke bare mødt en utrolig by, men også et fantastisk menneske. Den sidste uges tid har jeg nemlig brugt med Dmitrij, der ikke alene har givet mig husly, men også har ofret en god bid af sin ferie på at vise mig Moskva. 

Dmitrij arbejder som programmør for mail.ru, er en stor Elton John fan og imponerer både på klaver og harmonika. Desuden er han yderst velbefærdet i kultur fra alt til byhistorie og arkitektur til musik og film, hvilket i høj grad kom til udtryk gennem hans store viden om det imponerende udvalg af seværdigheder han nåede at introducere mig til, i de få dage, jeg tilbragte i byen. 

Jeg er helt tryllebundet af Moskva. Med alt fra dens imponerende bygningsværker til dens overdådige metro, har den efterladt mig af en følelse af, at man kunne bruge en livstid i byen, uden at løbe tør for ting at se og lave. Jeg har savnet København en del under denne rejse, men jeg må konstatere, at den er helt usammenlignelig med dette sted. 


Moskvas metro
Mellem vores pakkede program bestående af museumsbesøg, kirkebesøg, rundvisning på Røde Oktober-chokoladefabrikken, opera i Bolshojteatret, cykelture, biografture,- parkvandringer og meget mere, tog Dmitrij sig tid til at vise mig et udvalg af Moskvas overvældende metrostationer, der på sin vis repræsenterer både den overvældende følelse, Moskva giver som storby i sig selv, men også den utrolige historie, som byen har sin part i.

Hver enkel metrostation er unik og er ofte indrettet efter et bestemt tema, hvilket ofte drejer sig om nedslag i den russiske historie og for det meste med et sovjettisk tvist. Flere af stationerne fejrer også sovjetiske ideer og resultater, som fx stationer dedikeret til den sovjetiske industri eller den sovjetiske arbejder. 

Den overdrevede antagonisering af Rusland og militærhysterien
Dmitrij stemte ikke selv på Putin, da han selv mener, at han er problematisk. Alligevel har han svært ved at genkende det billede, vestlige medier tegner af Rusland, der nærmest skaber et billede af en totalitær stat på fod med Nord Korea. Det er blevet et meme i Rusland at skrive "Russia did it", hver gang der sker noget, på grund af den konstante antagonisering, som der sker fra vestlig side. Dmitrij mener, at denne antagonisering er et udspring af misforståelserne om annekteringen af Krimhalvøen, hvilket er en historie, der ofte gengives ret unuanceret af vestlige medier som et aggressivt Rusland, der vil have sine ekssovjet stater tilbage, hvilket lidt er noget af en overdrivelse, når kigger nærmere på forholdene bag annekteringen (her skal det lige siges, at jeg selvfølgelig ikke er fan af annekteringen). 

Det faktum, at der konsekvent bliver dannet et fjendebillede af Rusland har ledt til et utrygt Rusland, der reelt føler sig truet af NATO, hvilket har ført til en massiv militærhysteri i landet. Denne kommer bl.a til udtryk i den massive landsdækkende militærparade til fejringen af sejren over nazisterne den 9. maj (som jeg nok skal dække når vi når dertil) og at forsvarsministeriet på lige fod med gadesælgerne, har åbnet butikker med sovjetmemorabilia, militærgøgl og T-shirts til ære for Putin, militæret og forskelligt militært inventar og bedrifter. 

Forsvarsministeriets tøjbutik

Sene aftener, te øl og sovjettegnefilm
De sene aftener brugte vi på at drikke te og se og høre alt fra Elton John til forskellige sovjetiske tegnefilm, til langt hen på aftnen. Den sidste aften brugte vi på at bestille take-away, drikke øl og se krigsfilm, hvilket var en rigtig god måde, at slutte en rigtig god uge på. Jeg kommer til at savne Dmitrij, da han ud over at være en fantastisk vært også har vist sig som en god ven, og jeg glæder mig til at se ham igen, næste gang, jeg er i Moskva.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar